Wettelijke vermeldingen - VDFIN Public
Wettelijke vermeldingen
Seat Insurance is een commerciële benaming van P&V. P&V is een merk van P&V verzekeringen CV. E-mail: mail@pv.be.
P&V Verzekeringen CV, Koningsstraat 151, 1210 Brussel – www.pvgroep.coop – mail@pvgroup.be.
RPR Brussel – BTW BE 0402.236.531 – IBAN BE75 0689 4521 8951 – BIC GKCBEBB.
Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder code 0058, onder toezicht van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.
P&V Verzekeringen is lid van Assuralia, de Belgische Beroepsvereniging van de Verzekeringsondernemingen. Op www.assuralia.be kunt u de gedragsregels en Conventies raadplegen die P&V Verzekeringen in die hoedanigheid onderschreven heeft.
IDD (Insurance Distribution Directive)
Wat betekent ‘IDD’?
IDD of ‘Insurance Distribution Directive’ is een Europese richtlijn die de regels over de distributie van verzekeringsproducten vastlegt.
Het doel van de IDD is ervoor zorgen dat iedereen die bij de verkoop van verzekeringen betrokken is dezelfde regels volgt. Deze richtlijn vormt een nieuwe fase in de harmonisering van de Europese verzekeringsmarkt.
Deze richtlijn is een volgende stap na de eerder ingevoerde Europese MiFID-regels. IDD werd eind 2018 in Belgisch recht omgezet via de wijziging van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen.
IDD wil de concurrentie en transparantie verhogen op het vlak van verzekeringen en de verzekeringsnemers beter beschermen.
De IDD-richtlijn omvat verschillende onderdelen, waaronder:
- Informatieverstrekking: verzekeraars en tussenpersonen moeten correcte, duidelijke, volledige, tijdige en niet-misleidende informatie geven over de producten die ze aanbieden. 
- Belangenconflicten: verzekeringsondernemingen en tussenpersonen moeten belangenconflicten vermijden, en als ze toch voorkomen, dan moeten ze deze expliciet melden hun klant. 
- Zorgplicht: - Behoefteanalyse: alvorens een contract af te sluiten moeten tussenpersonen op basis van de door de klant verstrekte informatie de verlangens en behoeften vaststellen en erover waken dat iedere voorgestelde verzekeringsovereenkomst daarmee in overeenstemming is. 
- Geschiktheidsbeoordeling: specifiek voor spaar- en beleggingsverzekeringen (zowel niet-fiscaal sparen als pensioensparen en langetermijnsparen) moeten tussenpersonen bij de verstrekking van advies informatie inwinnen over de kennis en ervaring van de (potentiële) klant, diens financiële situatie, beleggingsdoelstellingen en risicotolerantie om de geschikte verzekeringen te kunnen aanbevelen. 
 
In dit kader moeten de tussenpersonen bovendien peilen naar de duurzaamheidsvoorkeuren van de klant. Meer info vindt u in de toelichtingsnota.
- Inducements: de tussenpersoon moet transparant zijn over zijn kosten, waaronder ook zijn commissie.
In onze klantenbrochure leest u meer over de nieuwe IDD-regels en hoe P&V hiermee omgaat:
Klachtenbeheer
U hebt een klacht of opmerking over uw verzekering?
Whistleblowers (Klokkenluiders)
U hebt een klacht of opmerking over uw verzekering?